I sidste uge løb den internationale konference “Responsible Business Events Copenhagen” #RBEC17 af stablen på Radisson Blu Scandinavia i København. Det var en guldgrube af gode eksempler og her bringer jeg et om kommunikation.

Trine Plambech fra Alexandra Instituttet fortalte om, hvordan vi bliver bedre til at kommunikerer bæredygtighed. En verdensomspændende undersøgelse har vist, at 45 % af de adspurgte forbrugere kan nævne et firma ved navn, som de betragter som gavnlige for samfundet, og at 65 % af de adspurgte ønsker at støtte virksomheder, som de opfatter som gavnlige for samfundet. Øget omsætning er med andre ord et godt incitament for at kommunikere sin samfundsnytte synligt og effektivt.

Trine tog udgangspunkt i et forskningsprojekt, hun har deltaget i, der har basis i hotelverdenen. I projektet svarede gæsterne i en spørgeskemaundersøgelse, at de opfattede det som “caring” (betænksomt, omsorgsfuldt), at hotellet havde truffet bæredygtige initiativer. En gæst skrev ligefrem “It is a sheer luxury that they have made green choises for me”.

Men hvordan kan et hotel kommunikere sine bæredygtige tiltag, så de kan få økonomisk glæde af de 65 % af kunder, der gerne støtter samfundsnyttige virksomheder?

Trine fortalte, at personalet har en nøglerolle i at kommunikationen lykkes. Det personale, som gæsterne møder, skal være passionerede om hotellets indsats for bæredygtighed, og skal kunne besvare spørgsmål og fortælle historier. Det er ikke nødvendigt at kunne alle de tekniske specifikationer – det er historien, der er bevægende.

En anden kommunikationskanal er små beskeder på relevante touch points:

* ved lyskontakten forklarer man, at elektriciteten stammer fra vindmøller,
* ved sæbebeholderen fortæller man, at sæben er svanemærket og plastemballagen kan genbruges,
* ved morgenbuffeten serveres croissanten skåret over i halve, og på servietten står “We love food, we hate waste”,
* på genbrugsmøblementet sætter man en beretning om, hvor det er købt
* på værelset står en notits om, at malingen er indeklimavenlig
* på badeværelset forklarer man, at det ikke er moderniseret, men blot repareret, da dét er mere bæredygtigt

Ærlig kommunikation – både om det, man har opnået, og det man endnu ikke har opnået, er alt afgørende for succes.

Den generiske læring man kan uddrage af eksemplerne må være, at man prioriterer at kommunikere det usynlige, og kommunikerer det ærligt. Og det princip kan man overføre til alle brancher.

http://www.csr-link.dk/2017/08/25/business-events-top-of-the-agenda/
https://alexandra.dk/uk/about_us/people/trine-plambech