Nyhedsbrev juni 2021
Bæredygtighedsstrategier fører jer mod nye markeder
Som bestyrelsesmedlem eller toplede skal man kunne forudse markedet og de nye trends for at kunne sætte strategien for fremtiden. Det er sikkert, at brancher og markeder kommer til at ændre sig og får et øget fokus på bæredygtighed som en del af forretningsplaenen. Det gælder om at kunne afkode markedsudviklingen på en 10 – 15 års sigt: hvilke brancher, som går ned og hvilke, som stiger, og hvad det betyder for jeres virksomhed?
Der er masser af nye forretningsmuligheder som følge af den grønne omstilling – og omvendt skal den grønne omstilling ses som en direkte trussel til de virksomheder, der ikke omstiller sig i tide.
Ud fra rapporten ”Better Business, Better World” fra The Business Comission, har Udenrigsministeriet udarbejdet deres egen rapport, som indikerer, at der er et forretningspotentiale for danske virksomheder på 400 milliarder kr. frem til 2030. Dermed er der t stort potentiale for danske virksomheder i eksempelvis at arbejde med FNs 17 verdensmål.
Omstil jer eller dø
Den anerkendte hollandske forretningskvinde og forfatter, Marga Hoek, nævner i sin bog ”The trillion dollar shift” (2018) at markederne for bæredygtighed går en lys fremtid i møde, hvorimod ikke-bæredygtige markeder vil blive mindre. I stedet for at se med begejstring på virksomheder, der arbejder på en platform af bæredygtighed, bliver en grøn forretningsmodel en naturlig forventning. Der vil i stedet blive set med kritiske øjne på virksomheder, som ikke opererer bæredygtigt. Dette bakkes op af Dansk Erhverv og Dansk Industri.
”Vi er ved at nå dertil, hvor man ikke længere kan klappe sig på skulderen over at være bæredygtig. Nu skal man til at forsvare, hvorfor man ikke er det”, mener Astrid Carl, direktør i Green Moves ApS.
Toget kører allerede, så det er dermed af højeste nødvendighed, at de danske bestyrelser springer på og starter deres grønne strategiudvikling. Gør I ikke det, risikerer I at blive truet på jeres eksistensberettigelse. Det handler om at kigge ind i fremtiden, åbne det forretningsmæssige fokus og begynde omstillingen af sin forretning i tide, hvis man vil sikre virksomhedens fremtidige eksistens.
Et eksempel ses på Danish Crowns fremtidssyn med deres lancering af en fars, der er halvt plantefars og halvt kødfars. Med navnet ”Grønt & Okse” fremhæver de det, som flere forbrugere søger – et grønnere alternativ. Det taler netop ind i tidsånden, hvor der sættes fokus på bæredygtigheden og hvor de grønne alternativer i højere grad fremhæves, som det første i forhold til de traditionelle og mindre bæredygtige løsninger.
Bæredygtighed er en nødvendighed
Jeres virksomhed og danske virksomhedsledere og bestyrelser står altså i disse år over for en skillevej, hvor kompetencer og viden inden for bæredygtighed bliver et must. Der skal tænkes i nye løsninger i hele værdikæden for at kunne omstille sig til den fremtid vi går ind i. Her vil der være et bredere fokus på din virksomhed som en bæredygtig helhed. Det er kort sagt kommet dertil, at hvis man vil overleve og vækste i fremtiden, så kræver det, at man ikke kun tænker, men også handler i et perspektiv af bæredygtighed, FNs 17 verdensmål, cirkulær økonomi, bæredygtig governance og bliver en del af den grønne omstilling. Det er ikke længere ekstraordinært at være bæredygtigt Det er nødvendigt.